20 april 2017

Ändrade utgångsdatum är nog vanligt

Jag tror att det finns många butiker som ändrar utgångsdatum på sina varor, inte bara suspekta företag med utländsk koppling utan även butiker som hör till helsvenska kedjor. Det finns nog ett stort mörkertal och inte bara de fall som SVT upptäcker.

I går hade SVT:s "Uppdrag granskning" ett program som handlade om ett företag som importerade asiatiska matvaror. Anledningen till uppmärksamheten var att anställda via mobilfilmer kunde visa hur de satt och raderade bort utgångsdatum på produkterna och ersatte dem ett nytt. Det medel som användes för att tvätta bort datumtrycket var dessutom hälsovådligt.

Brottslig ommärkning

Denna verksamhet verkade enligt programmet förekomma i stor skala. Den asiatiske ägaren slog ifrån sig med båda händerna och förklarade att det inte var sant och att han var utsatt för maffiametoder.

Den polis som intervjuades sa att förfarandet hos företager var brottsligt, bl.a. bedrägeri och brott mot livsmedelslagen. Trots att företaget var känt hos flera kontrollmyndigheter hade inget hänt. Polisen hade så många tusen andra bedrägerianmälningar och var därför tvungen att prioritera.

Källkritik alltid viktig

När jag såg programmet och de mobilfilmer som visades kunde man inte veta om personalen fejkat hela datumändradet för att misskreditera företaget och dess ägare. Den frågan reste inte heller programledaren,  den kände Janne Josefsson.

Nu får vi dock lita på statstelevisionen och utgå från att det som visades var korrekt.

Ett stort mörkertal

Men det här med att märka om varor är inget nytt. Det har förmodligen alltid förekommit och även hos mer kända butiker och företag.

Här är ett exempel: När en mig närstående yngling gick i nionde klass pryade han i en (numera nedlagd) Konsumbutik i vår hemkommun Sollentuna. En av gossens uppgifter som praktikant var att ändra datum på en trave korvpaket. Nu är det sedan länge preskriberat.

Det är alltså inte bara asiatiska matimportörer som sysslar med sånt här. Jag skulle tro att mörkertalet är stort. Ofta saknar ommärkningen betydelse då de sista-datum-tiderna ofta är satta med rejäl råge. Men oavsett det så är det inte tillåtet att märka om varor på det här sättet - och kan i värsta fall få konsekvenser som påverkar kundens hälsa.

Inte ovanligt med utgångna datum

Jag hittar då och då varor i min ICA-butik där utgångsdatum passerats sedan några dagar. När jag upplyser personalen om det belönas jag med en bonuscheck.

Ibland missar jag datumkollen i affären och får med mig varan hem och upptäcker fadäsen först vid köksbordet. Är det allvarligt tar jag med mig varan och kvittot till butiken. Då får jag tillbaka varans pris gånger två.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...