9 augusti 2016

Madrassen som inte höll luften

För ett år sedan besökte jag Jysk i Häggvik i Sollentuna och köpte två uppblåsbara dubbelbäddmadrasser. De är bra att ha när man får tillfälliga och många nattgäster. Den ena använde vi redan förra året och den funkade fint.

Men den andra blåste vi upp först nu i sommar. Det gick bra att få luft i den. Men luften stannade inte kvar. Efter en timme var madrassen bara halvfull. "Shit", tänkte jag. "Undrar om jag har kvittot kvar om jag ska reklamera den?" Det hade jag. Det fanns i min pärm tillsammans med andra inköpskvitton.

Nu är jag en typisk svensk. Jag är nämligen väldigt konflikträdd och avskyr att gå i verbal klinch med folk. Det var ett elände när jag var chef och skulle "bråka" med medarbetare med bra argument vid ett lönesamtal. Som pensionär har jag sluppit konflikter av den sorten och inte heller råkat i några nya av andra anledningar.

Men nu var det alltså dags att gaska upp mig, ta kvittot i ena handen och den läckande luftmadrassen i den andra och ta mig till Jysk. Jag läste på om konsumentens rättigheter på nätet och visste att man har tre års garanti vid fabrikationsfel - oavsett viken garantitid säljaren uppger.

Jag utgick från att jag skulle få träffa en sur och grinig expedit hos Jysk som tvärt skulle hävda att det gått för lång tid - ett år - för att göra en reklamation. Och som heller inte skulle känna till konsumentköplagen. Jag såg framför mig en häftig diskussion i butiken med andra kunder i närheten. Jag skulle stå på mig, kräva få träffa chefen och hota med Allmänna reklamationsnämnden och Konsumentombudsmannen m.fl.

Egentligen hade jag kastat in handduken redan innan jag klev in i butiken. Jag är en mes i sådana här sammanhang och avskyr att ge mig in i en verbal konflikt. Då skriver jag hellre. Nu visste jag att slaget var förlorat i förväg.

Det var en manlig ung expedit. Jag la upp madrassen på disken och sa att den inte höll luft och visade kvittot. "Vill du ha pengarna tillbaka eller vill du ha en ny?" ¨frågade han mig. Jag kom helt av mig och fick mota bort mina formuleringar om garantitider och konsumenträtt i min hjärna. "Tack, jag tar e-en ny", hackade jag fram.

Tänk så fel jag hade. Man var riktigt schysst hos Jysk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...