17 februari 2016

Polisen sämst på att svara

Det händer då och då att jag skriver brev i form av mejl till olika myndigheter och ställer en fråga eller flera. Nu senast har det handlat om länsstyrelsen, polisen, Skatteverket, Lantmäteriet, Skogsstyrelsen m.fl. Min frågor har varit seriösa. Som regel får jag svar inom en dag eller två. Men inte när det gäller polisen.

Ett mejl som jag skickade till Rikspolisstyrelsen för drygt ett år sedan väntar jag fortfarande svar på. Förmodligen får jag inte något. Frågan var viktig när jag skickade mejlet men nu är den inte lika aktuell, även om det vore intressant med ett svar.

I början av december förra året skickade jag ett mejl med några frågor till polisens region Bergslagen, som har sitt regionkontor i Örebro. Jag fick ett automatsvar som talade om att man fått mitt mejl. Men sen hände ingenting.

När två månade gått, alltså nu i början av februari, skickade jag en försynt påminnelse där jag skrev att jag förstod att polisen hade mycket att göra med sin omorganisation och alla flyktingar och annat men att jag trots det gärna ville ha svar på mina frågor.

Då ramlade polletten ned hos någon hos polisen i Örebro. "Aha, en rättshaverist i vardande. Suck, bästa att svara honom." Mitt mejl gick vidare till lokalpolisen i Lindesberg och en trevlig polisassistent ringde upp mig och gav svar på mina frågor och berättade att han mejlat en PM till mig med ytterligare information.

Alla enskilda poliser jag haft kontakt med under åren har varit vänliga, kunniga, tillmötesgående och enormt trevliga. Så på den kanten har jag absolut inget att klaga på, utan tvärtom!

Felet ligger någon annanstans. Det går inte att skylla på omorganisationen. Polisen är inte den första myndighet som fått ny organisation genom att flera myndigheter lagts samman till en enda. Även skatteförvaltningen har gjort samma resa utan att försämra servicen till medborgarna. Ytterst är det en ledningsfråga.

Om inte lokalpolisen i Lindesberg svarat på mina frågor hade jag övervägt att JO-anmäla polisen. Det skulle ha varit intressant att få veta JO:s syn på svarstider m.m. Enligt 4 § förvaltningslagen (SFS 1986:223) är statens myndigheter skyldiga att ge vägledning, råd och upplysningar m.m.. Det står dessutom särskilt att frågor från enskilda ska besvaras så snart som möjligt.

Två månader (dessutom efter en påminnelse) är knappast "så snart som möjligt".  Och om polisen anser det: Ja, då är det mycket, mycket illa ställt med vår svenska polis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...