17 juli 2015

Kyl/frysen som inte frostade av på egen hand

På torpet i Bergslagen har vi en kombinerad kyl och frys i köket. Den är bara fyra år gammal och så pass modern att den ska ha automatisk avfrostning. Jag skriver "ska ha" för avfrostningen slutade att fungera för ett tag sedan. Vi fick manuellt frosta av skåpet.

Det blev snart ny is i skåpet och vi letade fram bruksanvisningen. Den var inte till stor hjälp då all teknik var noga inkapslad i det moderna skåpet. Inga syn!iga rör eller slangar på baksidan. Allt innanmäte var dolt.

På bruksanvisningen hade jag noterat när skåpet var köpt och att det var fem års garanti. Ringde därför firman i Lindesberg där jag köpt skåpet. De gav mig numret till leverantören Samsung och jag ringde dit och felanmälde. De noterade alla fakta och sa att en reparatör skulle höra av sig samma vecka. Ingen reparatör hörde av sig och vi lämnade torpet vid veckans slut. Detta hände i mitten av juni.

Åter till torpet i mitten av juli ringde jag Samsung igen som sa att man väntade på reservdelar. Jag krävde att få numret till reparationsfirman och fick det. Det var en firma i Falun, tjugo mil bort. Ringde dit. "Nä, ert ställe ligger inte inom vårt område så vi kan inte komma", sa man.

Jag fick även veta att Samsung anlitar ett företag i Linköping som heter SSS i förkortad form. Det företaget lägger i sin tur ut jobben på olika reparationsfirmor runt om i landet.

Jag fick numret till SSS. Där var gubbarna som fördelade ut jobben inte inne och man lovade återkommma. Det gjorde man inte.

Dagen efter ringde jag SSS igen, drog hela historien en gång till och fick numret ti!l en reparationsfirma i Örebro,  bara en timme bort. Ringde dit. Fick vänta skitlänge i kö och lyssna till "Det är många som ringer nu och du står i kö" ett oändligt antal gånger. Jag var på väg att ge upp.

Tills slut fick jag kontakt. Man sa att man först måste få reservdelar från Samsung och det kunde dröja. Jag sa att vi var på torpet bara denna vecka och nästa gång vi skulle vara där var i augusti. De lovade höra av sig senare.

Kors i taket! Efter en halvtimme ringde en montör som lovade komma. Efter några timmar kom han och konstaterade att skåpet var igenisat. Han började hacka bort isen för att försöka byta en liten metallmojäng som tydligen var vital för avisningen.

Till sist gav han upp och sa att vi skulle ha skåpet avstängt i drygt ett dygn för att få bort all is i alla små slangar och rör som hade betydelse för den automatiska avfrostningen. Han menade att vi haft frysdörren öppen och att det lett till isbildningen. (Vi har inte haft dörren öppen.)

När ett dygn med avstängd kyl/frys gått ska vi sätta på skåpet igen och då ska det funka, påstod han och åkte.

Vad lär jag mig av detta? Jo, att Samsung anlitar underleverantörer i flera led för att leva upp till sina garantier; underleverantörer som inte har full koll på var i landet kunden finns. Firman i Falun borde ha hört av sig till SSS i Linköping och sagt att man skickat ärendet fel. Dessutom följer Samsung inte upp ärendet. När man lagt ut ärendet på SSS har Samsung gjort sitt. Som kund måste man själv gripa in för att något ska hända.

Det ska bli intressant att se om avfrostningen funkar när skåpet kör i gång igen.

PS. Tack och lov har vi både en kyl och en frys på logen som vi kunde starta upp och nyttja. Gamla, rejäla saker utan en massa moderniteter som kan fallera. Nackdelen är att de drar mycket ström och inte frostar av sig på egen hand. Sic!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...