31 juli 2015

Att inte få sitta tillsammans på flyget

Förra året åkte jag och frugan med researrangören Reseskaparna till Wales. Det var en gruppresa. När vi checkade in på Arlanda visade det sig att vi redan var seatade av resebyrån. Och vi fick inte sittplatser bredvid varandra, vilket retade mig till vansinne! Personalen vid incheckningen kunde inte ändra på seatningen.

Vi brukar tillsammans lösa korsord m.m. när vi flyger. Överhuvud taget är det självklart att man vill sitta bredvid den man reser tillsammans med. Men det gick alltså inte denna gång. Nåja, nu löste det sig ändå. Vi fick en ensamresenär att flytta sig så att vi kunde sitta tillsammans. Men ändå. Skit, tycker jag.

I år ska vi göra en ny gruppresa, arrangerad av Reseskaparna. Denna gång till Irland. Därför skickade jag ett surt mejl till resebyrån och bad dem se till att frugan och jag skulle bli seatade tillsammans på resan till Irland. Reseskaparna hörde av sig snabbt via telefon och jag fick en förklaring.

Reseskaparna lämnar över en gruppbokning med alla namnen på resenärerna till flygbolaget.  I detta fall var det Norwegian som tog oss till Wales. Det är flygbolaget som gör seatningen! Norwegian sorterar resenärerna efter förnamn och gör en random-seatning, sa Resekaparna. Förmodligen nyttjar man enstaka lediga platser och sprider därför ut resenärerna lite varstans i planet.

Jag tycker det är dåligt av Norwegian att göra på detta sätt. Men Norwegian riskerar snart att vara i samma klass när det gäller service m.m som Ryan Air (ett bolag som jag numera undviker att åka med). Priset är inte alltid allt.

På den kommande resan till Irland är det SAS vi flyger med.  I de fall jag tidigare åkt som gruppresenär har jag alltid kunnat seata mig och frugan efter egna önskemål. Det ska bli intressant att se om SAS har samma tokiga ordning som Norwegian när det gäller seatning av gruppresenärer.

Jag lär återkomma i ämnet.

Tillägg den 6 augusti: Jag har kollat med SAS Gruppresor. De har samma tokiga principer för seatning av grupper som Norwegian, dvs. att inte seata par tillsammans. Om flygbolag tycker jag inte! (Enligt SAS ska det gå att seata om sig tidigast 22 timmar innan avfärd om man seatats som gruppresenär. Det ska bli intressant att se om det kommer att funka.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...