6 juni 2013

En ostlig klassresa

I det påvra arbetarhem jag växte upp i var ost en vardaglig lyx. Max en skiva lagrad ost per macka. Att skiva ost för nöjes skull och njuta av den utan bröd var strängt förbjudet. Ost var dyrt även förr i tiden.

Det första jag gjorde när jag flyttat hemifrån till en liten etta med kokvrå var att för egna intjänade pengar köpa en stor bit vällagrad småpipig ost. Skära smulande skivor på rad och stoppa i mig. Utan slut. Resultatet blev en sömnlös natt med värkande mage. Men det var det värt.

Nu bestämmer jag själv hur mycket onödig ost jag vill stoppa i mig. Trots fruns protester. "Du blir bara tjock av det!" Men det är en del av min klassresa. Friheten att få äta ost utan stopp. Dessutom är det bra för tänderna att avsluta en måltid med ost. Det har fransmännen upptäckt för länge sen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...