Medborgarnas förtroende för Försäkringskassan är uselt - i alla fall jämfört med Skatteverkets. Men nu har polletten ramlat ned hos kassan. Så här skriver man på Brännpunkt i SvD i dag: "Förtroende skapas inte genom kortsiktiga reklamkampanjer, utan måste förtjänas genom långsiktigt och mångsidigt arbete"
För skatteförvaltningens del började förändringsarbetet för 40 år sedan. Jag har haft förmånen att få vara med på den resan (och förhoppningsvis bidragit med något). Att det krävs långsiktighet är ett budskap som jag predikat vid många tillfällen - inte minst i mina kontakter med Försäkringskassan. Nu har man fattat.
Det är bara att önska kassan lycka till. Sen får vi se år 2050 hur man lyckats!
PS. Men reklamkampanjer ska man inte helt förakta - om de är bra. De kan faktiskt också tillfälligt bidra till ökat förtroende, som t.ex. den guldäggsvinnande antisvartjobbkampanj som Skatteverket genomförde 2002-04. Men för den långsiktiga förändringen krävs mer.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar