Försäkringskassan ska få ny generaldirektör, vars viktigaste uppdrag från regeringen blir att öka medborgarnas förtroende för myndigheten. Grattis, säger jag bara.
Moderatminister Kristersson kommer med diverse förändringsförslag som han tror ska hjälpa: ökad medicinsk kompetens hos myndigheten, utredning om möjligheten att överpröva myndighetens beslut. Det är väl ok för det kan nog inte blir sämre med dessa förändringar.
Att förändra kassans dåliga image hos medborgarna tar nog lång tid. Att kalla medborgarna för "kunder" har i alla fall inte hjälpt hittills. Det krävs en rejäl kulturförändring inom kassan. Sedan måste man även skilja på sjukförsäkringssystemet - som är politikernas påhitt - och själva Försäkringskassan. Det är inte minst viktigt när man frågar ut medborgarna om vad de tycker.
År 1986 började jag fråga ut folket vad de tycker om Skatteverket - en utfrågning som fortsatt och numera utökats och sysselsätter en hel hop med experter på huvudkontoret. Jag ställde frågor dels om själva skattesystemet och dels om skatteförvaltningen. Svaren var olika. Man tyckte bättre om förvaltningen än om systemet. Samtidigt fick medarbetarna runt om i landet klart för sig att de inte behövde försvara skattesystemet i sina kontakter med medborgarna.
Skatteverkets resa från 1970-talet - då myndigheten inte var särskilt omtyckt - till i dag då den är en av landets mest populära myndigheter har tagit lång tid. Försäkringskassans nye generaldirektör ska inte tror att det går att göra en "quick fix" för att få bättre respons hos medborgarna. Det krävs många olika åtgärder, uthållighet och tålamod. Lycka till!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar