29 september 2010

Tidlös layout som står sig än i dag


När Riksskatteverket bildades 1971 blev en uppgift att ge ut "Skatte- och taxeringsförfattningarna" och "Handledning för taxering" - de två böcker som var "biblar" för alla deklarationsgranskare och taxerare. Jag hade då bl.a. uppdraget att utforma de nya utgåvornas omslag. Jag valde en enkel layout - omslagets nedre halva i färg och den övre i vitt. Samma layout lever kvar än i dag - nästan 40 år senare.

Jag gillar färger och mitt förslag 1971 var att göra nedre halvan av omslaget orange. Men då protesterade generaldirektören Gösta Ekman "Det går inte. Det kommer att se ut som en låda apelsiner i bokhyllorna," sa han. Jag modifierade mitt förslag och tog en ful skitbrun nyans, samma färg som dåtidens offentliga utredningar (SOU) hade på sina omslag. Den färgen accepterade Gösta.

Dessa två böcker gjordes i två varianter: en inbunden variant med hårt omslag, som alla chefer fick och en häftad, billigare variant för fotfolket. Omfånget (dvs. sidantalet) var ca 480 respektive 300 sidor. Dagens motsvarigheter i dag är delade i flera delar och omfattar tusentals sidor.

Den bruna färgen jag hade valt var knepig. Den innehöll bl.a. en liten del svart. Tryckeriet som gjorde böckerna hade en lat tryckare. Han gjorde inte rent tryckpressen ordentligt utan lät svart färg var kvar. Han körde igång och kollade att första exemplaren såg bra ut. Sen somnade han (eller läste sin kvällstidning). Den svarta färg som funnits i tryckpressen tog så småningom slut och de skitbruna omslagen blev gula. Det lärde mig att ta färger som var enklare att blanda.

Den här grundlayouten lever kvar på Skatteverkets publikationer, typ handledningar och författningssamlingar - trots att det gått nästan 40 år. Men färgerna har ändrats varje år. Det var ett beslut som generaldirektören tog, på min föredragning. Jag bytte färg varje år och det blev jobbigt att hitta bra färger som var snygga och funkade enkelt trycktekniskt. Men en dag kom ett förslagsärende som förenklade hela processen.

Förslagsställaren föreslog att vi skulle införa en sexårscykel för färgerna på våra omslag. Jag köpte idén direkt och valde ut sex bra och enkla färger. Det här systemet lever kvar än i dag hos Skatteverket liksom även min enkla grundlayout för omslagen. Samma färg - kallad "Årets färg" - går igen på deklarations-blanketterna och även på de flesta av verkets broschyrer.

Det ska bli intressant att se hur länge det här systemet får leva kvar....

PS. Om ni kollar bilden ovan så ser ni att det är små begynnelsebokstäver på titlarna och att bindestreck saknas. Detta var en kreativ innovation från min sida 1971. I dag skulle jag inte göra så här. Men jag får skylla på att jag var ung (25 år) och naiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...