4 augusti 2025

Olika sätt att säga upp abonnemang

Det är inte lätt att avsluta ett telefon - eller TV-abonnemang eller dito för internet och dator. I början av förra året besökte jag en butik som bl.a. säljer mobiler m.m. för jag hade  en fråga om något som jag inte minns nu som rörde min TV(tror jag).  Den trevlige och pratglade expediten svarade på min fråga men lyckades "lura" på mig nya abonnemang för bredband och TV.

Alla abonnemang jag dittills haft var mycket  dyrare än vad han föreslog. Det var svårt att  argumentera  emot så jag gick med på att byta till 3 respektive Allente för bredband och TV. Men jag stod emot hans försök att sälja  på mig en massa sport- och filmkanaler.

Det jag inte visste då var att vi i januari i år flyttade från vår kåk och till en bostadsrätt där det i avgiften ingår såväl TV-kanaler som bredband.

Det visade sig att de avtal jag skrivit på inte gick att säga upp bara för att jag flyttat utan det var bara att fortsätta betala så länge abonnemanget gällde, dvs. till senare i höst. 

Det blev nästan tusenlapp helt i onödan per månad under tio månader. Det får jag ta som en extra flyttkostnad.

För ett par dar sedan ringde jag 3 för att kolla om jag sagt upp mitt bredband. Jag hittade numret på deras hemsida och ringde. 

En inspelad röst svarade och sa att samtalet kunde spelas in och hänvisade till GDPR och deras hemsida. Sedan kom en ny röst som sa att jag var nummer ett i kön ochg sedan svarade en kvinna - som det gick att prata med! Att nå henne tog max en halv minut.

Hon accepterade  direkt min uppsägning, som skulle ske den 6 november.  

När jag ringde Allente möttes jag direkt av en AI-robot röst som sa att han var en robot. Sedan sa han att jag inte var  kund hos dem då han inte kände igen mitt telefonnummer. 

Därefter fick jag välja om jag var kund eller ville bli det.

Jag valde det andra alternativet, då han sagt att jag inte var kund. Bäst att lyda honom, tänkte jag och fick en massa nya alternativ att välja bland. Något uppsägningsalternativ fanns självklart inte då jag valt att bli ny kund.

Jag valde alternativet "fakturafrågor" och fick efter en tids väntan prata med en levande människa. När jag sagt att jag ville avsluta mitt abonnemang sa han att han skulle koppla mig dit där man skötte sådana ärenden.

Där fick jag en röst i örat som sa att jag var nummer 105 i kön och att det skulle ta två timmar innan jag fick svar. Jag beslöt att vänta. Det gick inte fort. Efter ca tjugo minuter var jag nummer 186. 

Efter en timme ropade hustrun att det var dags för lunch. När jag reste mig för att gå råkade jag stöta till mobilen så att samtalet bröts. Jag ringde inte upp igen.

Detta ägde rum för ett par dagar sedan. 

När jag bläddrade i min almanacka i morse såg jag en notering i mars  "Allente uppsagt". Aha, tänkte jag. Det var därför jag inte längre var noterad som kund hos dem. 

Det ville jag kolla. Idag fick jag ett bekräftelsebrev från 3 att mitt bredbandsabonnemang var uppsagt. Något sådant brev hade jag inte fått från Allente.

 Jag ringde dit och valde att inte var kund. Samme AI-robot igen som bad mig säga vad jag ville. 

Han begrep inte vad jag sa men till slut när jag så tydligt jag kunde bara sa ordet UPPSÄGNING ramlade polletten in.

Då sa han att jag skulle säga ett om jag ville säga upp hela abonnemanget och  två om jag bara ville avsluta mina tillval. Jag nästan skrek ETT och då sa en röst att jag var nummer ett och skulle få svar inom en minut.

Det blev en lång minut då det tog ca fem i stället då jag hela tiden fick höra att jag var nummer ett och skulle få svar inom en minut. Jag gissar att den ensamme stackare som svarar på Allentes alla samtal om uppsägning var på muggen eller tog en snabbfika.

 Jodå, jag fick till slut veta att jag hade sagt upp mitt abonnemang i mars, vilket dom hade noterat. 

Hade dom gjort som 3 valt att skicka ett brev och bekräftat uppsägningen hade jag inte behövt skriva detta inlägg.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...