Byggmax är ett företag du ska undvika. Det har en urusel kundtjänst som inte svarar. Deras huvudkontor (HK) vill absolut inte att man ska ringa dit i stället. Deras nummer till HK (08-514 930 60) är avstängt.
När man sedan gör en unik marknadsföringskampanj sjabblar man bort den goodwill man vill få genom att inte involvera personalen som har kundkontakt.
Vi flyttade tidigare i år från vår villa pga mitt handíkapp (Parkinsons sjukdom m.m.) till en lägenhet. Då fick vi en inflyttningsgåva från Byggmax; ett presentkort på 200 kr som gällde till den 31 juli. Det var uppskattat och en smart och tämligen unik marknadsföringsåtgärd. Tack för det!
Den blev liggande då mitt behov av byggmaterial och verktyg
i stort sett försvann då jag nu bor i en totalrenoverad bostadsrättslägenhet.
Men i slutet juli sa min hustru att vi borde skaffa nåt att tvätta vårt trägolv
på altanen utomhus med.
Därför åkte jag den 31 juli de drygt 9 kilometrarna till
Byggmax i Upplands Väsby med mitt presentkort för att köpa en dunk linoljesåpa
som kostade 243 kr. Bra, tänkte jag och gav presentkortet till ert butiksbiträde
men han vägrade ta det som delbetalning.
Han sa att han inte kunde ta emot det då det inte funkade
med hans kassaapparat (det var en kass apparat han hade?). I stället sa han att
jag fick kontakta Byggmax huvudkontor. Snopen
åkte jag hem med mitt presentkort och utan linoljesåpa.
Jag borde i stället jag sagt: ”Detta måste du fixa. Jag som
kund ska inte behöva lösa era interna problem. Expediten borde ha tagit gåvokortet,
lagt det i kassan och dragit av 200 kr.
Jag tänkte att bara jag berättar detta för nån på ert huvudkontor så löser det sig och jag får ett tillgodohavande på minst 200 kr, kanske 243 kr som såpan kostade.
De extra slantarna skulle vara kompensation för de besvär jag haft och för att jag åkt till Byggmax helt i onödan. Det var 9,2 km dit enkel resa. Tar jag en milkostnad på 25 kr blir det ca 46 kr (9,2 x 2 = 18,4 x 2,50 kr = 46 kr). Så en kompensation på 43 kr skulle vara perfekt.
Dessutom skulle det bli ett positivt
inlägg på min blogg. Det blev ju inte det utan i stället det du läser just nu.
Vi ringde till
huvudkontoret på det nummer vi hittat på nätet, nämligen 08-514 930 60.
Varje gång sa rösten att numret hade upphört att gälla. Vi slog rätt siffror
hela tiden.
På Byggmax hemsida står bara adressen plus – märkligt nog –
en tidsangivelse vilket kan tyda på att man haft ett telefonnummer där, men som
tagits bort.
Då ringde jag Byggmax kundtjänst där kvinnan jag pratade med
sa åt mig att skicka in en bild på presentkortet, vilket jag gjorde samma dag,
dvs, den 31 juli. Nu har det gått över en vecka utan någon respons från
Byggmax. trots att jag skickat en påminnelse.
200 kr kan man både ha och mista. Byggmax gör en kul och unik marknadsföringsåtgärd - som denna inflyttningsgåva - som fick mig att se positivt å företaget.
Sedan sjabblar man bort effekten av den genom att inte se till att organisationen mot kunden vet vad man ska göra om något fallerar.
Ett paradexempel på hur man inte ska göra. Då måste jag reagera.
Likaså när Byggmax medvetet tagit bort sitt telefonnummer till huvudkontoret för att slippa samtal med missnöjda kunder som i stället hänvisas till den undermåliga kundtjänsten.
Där kan man inte kan skilja på när en kund klagar på en bristfällig vara eller när det är en kund som klagar på något som Byggmax orsakat. Man svarar inte när en kund hör av sig
Jag är inte den ende som haft synpunkter på Byggmax hantering av sina kunder. Läs även omdömena Byggmax fått på nätet av de som haft kontakt med företaget. Det måste var en tråkig läsning för företagets ledning.
Men deras VD, som har det yttersta ansvaret, verkar inte veta hur kunderna upplever företaget eller så bryr han sig inte om det så länge han kan leverera vinst till ägarna och styrelsen är nöjd.
Därför fick igår deras VD - eller CEO som de kallar sig numera - ett mejl från mig med ungefär samma innehåll som detta inlägg.
Det ska bli intressant att se om jag får något svar och vem som i så fall svarar och vad det står i det. Blir jag inte nöjd så går jag vidare till styrelsens ordförande.
Fortsättning följer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar