17 augusti 2022

Jag är så trött på "service"via nätet

När jag vill kontakta en myndighet - men framför allt ett företag där jag är kund - måste jag antingen ringa eller gå in på deras webbplats. Båda vägarna fungerar dåligt. Ringer jag möts jag av en massa val och hamnar sen i kö väldigt länge. På deras webb får jag leta mig förbi en massa marknadsföring som jag inte är intresserad av då jag redan är kund hos dem. Där hittar jag till slut ordet KONTAKT. Men att pusta ut är alldeles för tidigt.

Vid kontaktordet får jag först hänvisning till webbens alla påhittade "kundfrågor" med deras svar. Det är sällan då någon av mina frågeställningar finns där. Sannolikt har några konsulter hjälpt företaget med formuleringar utan att fråga deras kunder. 

Nästa hänvisning är till deras telefon med ofta generöst utlovade öppettider. Men lika ofta snåla tider  med mer sällan öppet. Det som är genomgående hos all telefonservice är den bristfälliga bemanningen ofta belägen utomlands och ibland även okunnig även om det är sällan.

När jag sedan knappar in numret på min knapptelefon får jag en massa val att göra. Plus långa erbjudanden att delta i en kundenkät efter samtalet. Dessa enkäter väljer jag numera bort, både de via telefon och nätet.

De är ofta så dåligt gjorda och saknar svarsalterativet "Vet ej" eller "Ingen åsikt". Att svara "Ja" eller "Nej" är omöjligt. (Vad svarar du på frågan "Har du slutat att slå din fru?)

När jag jobbade lät jag göra egna enkäter och vet därför hur viktigt det är med en hög svarsprocent för att få statistiskt säkra svar. Därför svarar jag ofta på seriösa enkäter. Dåliga svarsalternativ, då avslutar jag direkt att svara och skriver ibland och talar om varför.

När man inte hittat något passande val hamnar man i sumpen "Dröj kvar. Du få snart svar" som därefter följs av lite hissmusik och "Du har plats 35 i kön. Väntetiden beräknas vara 45 minuter".

Ibland erbjuds man bli uppringd i stället. Det skippar jag då jag har annat att göra under dagen. Jag sätter på högtalaren i mobilen och gör annat under väntans tider. Än så länge har ja inte mötts av "Du är numer 40 i kön" men det kommer nog snart...

Enstaka gånger kan man få service via telefon, som när Telia häromdan  hjälpte mig att fabriksåterställa min nya router som lagt av. (Lägg märke till att jag är positiv här!)

Förutom frågor och svar och telefon finns ofta en chat där man tror att man kan få "prata" via korta mejl med en levande varelse. Nej, ofta är det en programmerad robot som svarar "Jag förstår inte vad du menar." 

Den men meningen verkar vara den enda som är inlagd.

Man kan ibland även "röstprata" med chatten och trots att man artikulerar, talar tydligt och formulerar om sin fråga flera gånger så möts man av samma svar att den man pratar med inte förstår. Det leder till mindervärdeskänslor och att du inte kan tala så folk förstår.

De har ofta kvinnonamn som är tvåstaviga och omhuldas och marknadsförs som "dygnetruntservice" och "vi svarar alltid". Men inte alltid rätt svar.

Jag har ett bensinkort hos norska Circle K. När jag försökte kolla mitt konto kom jag inte in på deras webb. Jag skulle ange mitt mobilnummer, max åtta siffror. Mitt har tio siffror, utan landsprefix. 

Man kanske bara har åttasiffriga mobilnummer i Norge? Förmodligen klarar man inte att hålla fler siffror i minnet.

Idag skulle jag försöka gå in hos Vattenfall där jag är ny kund och kolla min elförbrukning och dito försäljning då jag har solpaneler på taket.

Tro det eller ej, men vattenfallet sa att mitt BankID inte fanns. Trots att jag precis innan nyttjat det när jag var inne hos Nordeas nätbank och gjorde mig oskyldig, dvs. betalade räkningar.

Suck, Nordeas kundovänliga nätbank är ett elände som behöver berättas...

Då min fru jobbat hos Nordea och deras föregångare livet ut har vi även livstid med den banken. Det har sina små fördelar som t.ex. lägre ränta (om vi hade några lån).

Nordea har en ny nätbank som jag försöker nyttja. Den gamla som jag kunde och tyckte var helt ok kommer säkert att tas bort så därför plågar jag mig med den nya. 

Så här går det till att betala en räkning, vilket jag gissar är det vanligaste som bankens kunder nyttjar deras nätservice för att göra.

1. Jag måste välja "Frånkonto", dvs. vilket konto betalningen ska dras från. Jag har tre konton och från två av dem kan jag göra betalningar. Vilket konto tror ni ligger permanent i rutan "Frånkonto"? Jo, givetvis det jag inte kan nyttja för betalningar. Det går inte att permanent välja ett annat konto. Inför varje betalning måste jag alltså gå in och knappa in ett annat av mina konton.

(2. Då jag vill betala alla räkningar samma dag så vore det bra om det gick att "låsa" datumet så jag slipper ändra dagens datum för varje betalning.)

3. På slutet kommer alltid rutan "Överföring" upp. Då mina räkningar har olika belopp måste jag vid varje betalning gå in och välja "Enstaka betalning". Detta går inte att ändra permanent.

Nordea har många vanliga kunder men jag tror inte man kollat med några vanliga räkningsbetalare hur dom tycker om deras nya nätbank. Hur ett stort seriöst företag kan bygga en sådan viktig tjänst så himla kundovänligt fattar jag inte.

Jämför hur det förr så hatade och avskydda Skatteverket skapat sin service via nätet och med tjänster som är mer komplicerade än att betala en räkning.

Nä, hade inte frun varit livegen nos Nordea hade jag bytt bank för länge sedan... Då jag inte vill byta fru får jag dras med Nordea. 

(Lägg märke till att jag är positiv här. Säg inte alltid att jag är så jävla negativ. Jag är istället realistisk!.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...