15 augusti 2022

Dåligt med inlägg i juni-juli. Varför?

En av mina trogna följare har undrat varför jag inte haft några inlägg sedan början av juni? Lever du fortfarande? Eller är du sjuk? Jo, jag lever men varit lite knackig, blivit opererad i ryggen, slagit hö på landet m.m. Men den stora anledningen är att jag gjort annat, som känts viktigare.

Vad kan vara viktigare än att skriva blogginlägg? Jo, att göra en utställning om gruvan i Stråssa under 500 år. 

För ett år sedan kontaktades jag av Mary Z som är aktiv i Stråssa byförening. Hon undrade om jag kunde hjälpa till med att göra en utställning om byns gruva som är känd sedan 1500-talat och som var i drift till 1923. 

Driften återupptogs 1959 i det som då var Europas modernaste  järngruva. I början av 1980-talet var det dags att lägga ned igen.

Jag blev givetvis mycket smickrad och sade ja direkt. Genast förstod jag att göra en utställning med olika prylar, verktyg m.m. med koppling till gruvan inte var genomförbart. Jag beslöt att utställningen skulle bestå av ett antal inramade affischer i formatet 70 x 100 cm.

Jag ordbajsade fram en projektplan på ca sju sidor, skaffade en meter litteratur om bergsbruk och järnframställning m.m. och satte igång. 

Efter ett år har jag totat ihop original till ett 30-tal affischer som printats ut av en designkille i trakten, ramats in av byföreningsfolket och hängts upp i Navets källare. Navet är den f.d. skolans mat- och gymnastiksalsbyggnad som byföreningen äger.

Jag är inte klar än. Tidsmässigt har jag kommit till mitten av 1950-talet och håller som bäst på att skriva om den senaste gruvepoken och tiden därefter fram till nutid.

Utöver att skriva korta texter och bildsätta dem till affischoriginal skriver jag en längre text som ska bli en kompletterande liten bok på drygt 100 sidor. Boken har arbetsnamnet "Stråssa gruva - om bergsbruk och järnframställning i allmänhet och om Stråssa gruva i synnerhet".

Detta jobb som är jätteintressant och kul har gjort att jag fått mitt författarbehov tillfredsställt utan bloggen, som fått stå tillbaka de senaste månaderna.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...