9 november 2019

Finns lantmäteriet kvar?

För snart en månad sedan skickade jag ett mejl med två frågor till Lantmäteriets kundservice och väntar fortfarande på svar. Jag har skickat ett par påminnelser, likaledes via mejl, men fortafarande inget svar. Idag skickade jag ett mejl till Lantmäteriets registrator - med hemlig kopia till verkets generaldirektör. Det ska bli intressant att se om och när jag får svar!

Jag har i ett tidigare blogginlägg (den 4 maj i år) gnällt över sakernas tillstånd i vårt land. Jag menade att det inte är mycket som fungerar bra i Sverige nu för tiden. Listan över myndigheter och verksamheter som inte levererar till 100 % kan göras hur lång som helst. Nya exempel tillkommer i stort sett varje vecka.

Sedan maj har det hänt en del. Sjukhus i flera landsting/regioner har fått gå över till verksamhet på sparlåga och ställa in operationer m.m. Det kallas med en förskönande omskrivning för "stabsläge" och anledningen att man inte fått avtalade leveranser av engångsmaterial.

Apoteken har så små lager av vanliga och livsviktiga mediciner att de har tagit slut. Multisjuka får inte sina dagliga piller. En del har fått åka runt tjugotals mil till olika apotek för att överleva. Själv har jag hittills klarat mig och fått mina piller, även om det kan ta några dagar då man inte lagerför en av de pillersorter jag behöver.

Det går inte att utvisa radikala terroristimamer då deras säkerhet inte kan garanteras i de länder dit de borde skickats för länge sen. Och detta trots att de hotar vårt lands säkerhet. Märklig prioritering som våra folkvalda gör, framför allt när våra grannländer klarar av att skicka ut motsvarande figurer från sina länder. Norrmän och danskar skrattar åt oss igen.

Nu kan jag lägga till ytterligare en myndighet på listan över de som inte klarar sin uppgift till fullo - Lantmäteriet! Som jag skrivit i ingressen ovan så har jag väntat svar på två enkla frågor från deras kundservice i snart en månad.

Jag återkommer om och när jag fått svar.

PS. Jag har sagt det förr och gör det igen: Skatteverket verkar vara den enda myndighet/verksamhet som tycks funka ordentligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...