21 december 2018

Nu är han utvisad!

I början av året hade vi vårt sjätte inbrott på torpet i Bergslagen. Denna gången åkte förövaren fast. Det berättade jag här i ett inlägg den 16 februari i år. Nu är ärendet avslutat. Boven är utvisad.

Gärningspersonen - en asylsökande från Palestina - hade gjort ytterligare fem inbrott och dömdes av Tingsrätten i Örebro för grov stöld m.m. till fängelse i ett år och tre månader samt utvisning i fem år.

När han avtjänat nio månader släpptes han ur fängelset. Han vistelse där kostade Kriminalvården 2 500 kr per dygn. Grovt räknat blev prislappen för den kost och logi m.m. han fick på anstalten Fosie utanför Malmö ca 675 000 kr. Hade han suttit tiden ut hade det blivit drygt 1,1 milj. kr. Det hade blivit billigare för oss skattebetalare om han utvisats direkt.

Samma dag som han släpptes - den 13 december - stod Gränspolisen redo och förpassade honom ur riket. Han är återbördad till sin hembygd där fru och barn väntade på honom. Om fem år är han välkommen tillbaka till Sverige, dock inte av mig.

Jag hoppas han stannar i Palestina.

2 kommentarer:

  1. Låter utmärkt tycker jag. Men jag vet inte vad du menar med "Palestina"? Kanske det är i närheten av Judéen/Samarien?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sorry, jag vet inte vad som menas med Palestina i detta fall. I förundersökningen stod att han var "palestinier". Jag hoppas gränspolisen lämnade av honom där han hör hemma och har sin familj oavsett vad "landet" kan heta.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...