18 augusti 2017

Mitt rasistiska bälte?

Symboler för USA:s sydstater är numera diskutabla. De som värnar det som varit och finns högerut gillar dem fortfarande. De som är på vänsterkanten vill ha bort dem. Det gäller inte bara sydstatsflaggan utan även statyer av krigshjältar från södern. Jag undrar hur mitt livremsspänne skulle tas emot nu i USA?

Antirasister i Virginia ville ha bort en staty av Robert E. Lee, som ledde sydstaterna i inbördeskriget i mitten av 1800-talet i USA. Det fick extremister på högerkanten att protestera och gå till motattack, varvid en person dödades och flera skadades. Det skedde nyligen i Charlottesville i Virginia.

President Trump tog inte tillräckligt avstånd från attacken utan ansåg båda sidor vara lika bra - eller dåliga - vilket tolkades som ett stöd för extremhögern. Ku Klux Klan och deras likasinnade i andra grupperingar tackade för stödet.

Hur kan man tolka mitt spänne?

När jag åkte runt i sydstaterna 1998 besökte jag slagfältet Shiloh, där nord och syd drabbade samman i ett blodigt slag i april 1862. I souvenirbutiken  köpte jag ett bältesspänne som jag sedan försåg med en läderrem. Jag har burit det nästan varje dag sedan dess. Så här ser spännet ut:


CSA är förkortning för Confederate States of America, dvs. sydstaterna. Spännet tillhörde Virginias första frivilligregemente. Staten Virginia låg på gränsen mellan syd och nord och innevånarna där ställde upp för båda sidorna.

Om jag åker till USA med det här bältet finns risk att jag betraktas som en högerextrem rasist. Suck! Jag är inte det. Bara intresserad av historia.

PS. President Abraham Lincoln ses normalt som en motståndare till slaveriet. Men han hade inget emot det i de stater i södern som redan hade slavar. Det han inte gillade var att de territorier i USA som uppgraderades till nya stater också skulle få ha slavar. Det var en av anledningarna till motsättningarna mellan nord och syd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...