15 september 2015

Gemensamma frimärken för hela EU?

Jag är gammal och därmed även gammalmodig. Jag skickar julkort med vanliga posten i kuvert som jag sätter frimärken på. När jag är utomlands skickar jag alltid vanliga vykkort med frimärken på. Men jag skickar bara två vykort.

Det ena går till Lars, min jämnårige skol- och ungdomskamrat från 1950-talet i Örebro. Det andra går till min f.d. medarbetare Gerd, numera pensionär och drygt 90 år som bor i den stockholmska söderförorten Sköndal.

Att hitta vykort utomlands är lätt. De finns att köpa överallt där turisterna finns. Men att hitta frimärken är inte alltid så lätt. Ofta har den som säljer vykorten inga frimärken till salu. I stället hänvisas man till ett postkontor.

Postkontor finns det få av, verkar det som. I alla fall i en del länder. Dessutom är öppettiderna inte särskilt generösa. Det kan krävas en hel semesterdag för att försöka få fatt i frimärken till mina stackars två vykort.

EU är fantastiskt! Gemenskapen har bidragit till fred i västra Europa i över sjuttio år. Och man har lyckats få gamla fiendeländer som Tyskland och Frankrike att slopa mark och franc för att i stället ha en gemensam valuta. Vem kunde tro det på 1930-talet?

För att göra det enklare för mig att kunna frankera min två vykort tycker jag att EU även ska ha gemensamma frimärken. Så här kan man göra.

Varje EU-land ger ut ett märke som kan köpas i det egna landet men användas för frankering i vilket EU-land som helst. Då skulle jag kunna köpa märken hos min ICA-handlare innan jag reser iväg, märken som jag sedan kan sätta på mina två vykort när jag är i ett annat EU-land.

Det kan även vara ett enhetspris, t.ex. en euro eller motsvarande belopp. För Sverige kunde det vara tio kronor. Varje märke ska sedan gälla som porto för ett vykort eller ett standardbrev i lägsta viktklassen.

Tänk så mycket enklare semestertillvaron utomlands i EU skulle bli.

PS. Läs även kommentarerna här nedanför.

3 kommentarer:

  1. Jag är också gammalmodig men på en punkt är jag väldigt modern. Jag skickar vykort via postens tjänst "riktiga vykort". 19 kr och då ingår ett foto du själv tar, porto och egen text. Och det bästa är att det kommer fram till adressaten på en dag. Du använder din smartphone eller din dator. Länk: http://rv.posten.se/#page/index/sid=1442329670215

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Jag har hört talas om den här möjligheten. Men så modern är jag inte än att jag vågat nyttja tjänsten.

      Radera
  2. Jag har försökt bli modern. Nu har jag gått in hos Postnord ("Riktiga vykort") och skickat kort till mina två vuxna kids. Får se sedan hur det funkar. Återkommer.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...