9 juli 2014

När jag mötte en intressant person

Gudrun Schyman är fantastisk! Hon är otroligt slagfärdig och har svar på allt. Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson är ungefär likadan. De är de två politiker på ytterkanten vars åsikter jag absolut inte kan ta till mig - trots deras framtoning. Schyman har dock ett imponerande CV: Kommunist med ett förflutet i Marxist-Leninistiska Kampförbundet, sedan alkoholist (numera nykter sådan) och nu feminist och talesmänniska för Feministiskt Initiativ (Fi).

Fi lockar fler och fler. Deras budskap handlar om nedlagt försvar, ingen tillväxt, kortare arbetstid och annat utopiskt. Det är ungefär som de religiösas förhoppning om paradiset och evigt liv efter döden. Det tror jag inte heller på. Utan de karismatiska och retoriskt skickliga förgrundsfigurerna skulle förmodligen varken Fi eller SD ha så många sympatisörer.

Jag har aldrig träffat Gudrun men däremot en f.d. närstående till henne.

Det var i februari 2005 på väg hem från Bolivia på planet mellan Sao Paulo (där vi mellanlandade) och Frankfurt. Bredvid hustrun och mig satt en annan svensk, visade det sig efter ett tag. Han berättade att han var filmare och bosatt på en ö utanför Salvador i Brasilien.

Han var född 1938 í en liten by i Jämtland, hade filmat i Afrika och Sydamerika och gjort en massa fakta- och dokumentärfilmer. Nu var han på väg till Sverige för att gå på den gode vännen Ingemar Simonssons begravning. Simonsson, som var kyrkoherde i Skåne och känd förkämpe för flyktingar och homosexuella hade några dagar innan omkommit i en trafikolycka.

Den här mannen - som vi inte visste vem det var - var otroligt trevlig och vi hade ett långt intressant och stimulerande samtal i flera timmar om allt möjligt på vår väg till Frankfurt. Först när vi skulle landa i Frankfrukt frågade jag vad han hette och då ramlade polletten ned. Han var Lasse Westman som varit sambo med Gudrun Schyman och bl.a. gjort den berömda filmen där hon födde deras första barn. Han gav oss även inblick i Gudrun Schymans alkoholproblem och hur bl.a. han och prästen Simonsson stöttat henne, något som även V-partiet hade gjort när det som var som svårast.

Det skulle inte förvåna mig om Gudrun Schyman också är en trevlig och intressant person privat, precis som hennes f.d. sambo. Men hennes åsikter... Nä, fy för Fi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...