9 juli 2014

Gotlandshögskolan tar priset i svårläst typografi


Jag är intresserad av historia och läser därför många böcker i det ämnet. För en tid sedan skaffade jag en i mitt tycke intressant bok. Den heter "Överste Oscar Malmborg och det amerikanska inbördeskriget". Författare är professorn i historia vid Högskolan på Gotland Åke Sandström. Utgivare är Högskolan på Gotland och boken är klassificerad som "Gotland University Press 17".

När jag slår upp boken blir jag förskräckt. Typsnittet är vedervärdigt svårläst i en bok på nästan 270 sidor - se bilderna. Det är en liten tunn groteskt stil som kan funka i mycket korta texter. Hur i h-e kan man ta fram en sån produkt? Visserligen gör den akademiska världen oftast allt man kan för att göra det mesta obegripligt för vanligt folk, men detta tar priset. Varför valde man inte ett mer normalt teckensnitt med "fötter" och "hakar" som den stil du läser just nu?

Jag undrar om det är professorn själv som valt typsnittet eller om det är någon kreatör på högskolan som valt detta svårlästa snitt för högskolans tryckta produktion. Jag har aldrig tidigare stött på en bok i detta omfång som har ett sådant här typsnitt i den löpande texten. Den är helt unik. Skäms, Gotland!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...