21 december 2013

Ännu en svårläst annons

Jag har jobbat med text och form på papper i stort sett hela mitt yrkesliv och har därför blivit miljöskadad. När jag ser en - i mitt tycke - dåligt utformad annons måste jag bara reagera. I en av dagens morgontidningar fanns den här helsidesannonsen, med Pressbyrån som avsändare.

Varför tycker jag den är dålig? Jo, hela textsjoket är svårläst, därför att kreatören valt kursiv stil rakt igenom. Dessutom är texten fånig. Jag undrar hur många som orkar läsa den?

Uppe i högra hörnet kan man i mikroskopiskt liten stil läsa "Åkestam Holst". Det är namnet på reklambyrån som gjort annonsen (för dyra pengar?) åt Pressbyråns marknadsfolk. Åkestam Holst är en av landets största reklambyråer som dessutom vunnit många priser. Att man vinner priser säger oftast inget ifall reklamen man gjort har fått effekt.

Jag brukar cyniskt säga att reklambyråer är bara intresserade av två saker: Att få sin vilja fram gentemot kunden och att kunna fakturera.

PS: Men det finns dock undantag; det finns byråer som även lyckats göra reklam som får effekt.

Tillägg den 2 januari 2014: I dag fanns det en ny annons i en av morgontidningarna från Pressbyrån som Åkestam Holst gjort. Den var mycket bättre. Läslig typografi och ett mer intressant innehåll. Se nedan:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...