30 augusti 2024

Vår kåk till salu och visas idag den 12 september

Efter att ha bott där i mer än ett halvt århundrade ska vi lämna vår gamla kåk som fyller 100 år nästa år (och kan räknas som antikvitet då). Jag tycker det är för jobbigt med trappor och två våningar plus källare och tomt. Jag kan varken skotta, kratta eller klippa gräs så vi har bestämt att  flytta till en trea på nedre plan ett kvarter bort. 

https://www.skandiamaklarna.se/hitta-hem/villa/sollentuna/fagelsangen-helenelund/109451070/'

Allra först hade vi pratat om att skänka kåken till våra två barn som tänkte hyra ut den och tjäna på det samt tillgodogöra sig den värdestegring de kunde få om de sålde den om tio år. Som motprestation skulle betala våra lån på vår nya bostad samt ge oss ett miljonbelopp.

Efter moget övervägande bestämde jag att vi inte skulle¨göra det utan kåken skulle säljas. Vi kontaktade tre mäklare i Sollentuna. Den förste var från Husman Hagberg och vïsade sig vara en f.d. skolkamrat till vår son. 

Han hörde av sig för att jag hade fyllt i nåt jag hittat på fejsbok där jag kunde få kåken värderad om jag lämnade lite uppgifter, vilket jag hade gjort. Han skulle ha  1,2 % på försäljningspriset vilket blir nästan 110 00 kr om vi får 9 miljoner för kåken.

Då vi styckat tomten och har dotterns familj som grannar har vi inget staket som visar var tomtgränsen går. Det menade HH-mäklaren var mycket viktigt att vi satte upp innan vi hade några visningar.

Sedan hade vi en mäklare till som var från Bjurfors. Han skulle också ha 1,2 % för att sälja vår kåk och var väldigt  angelägen och skulle ge oss rabatt på besiktningen. Nån dag efter var han tillbaka och gav oss ett färdigt och av honom undertecknat kontrakt där han åtog sig att sälja vår kåk.

Han sa inget om att vi behövde ett staket. I stället tyckte han att vi  skulle vitmåla furutaket från 1970-talet vitt i kök och matrum och då även väggarna.

Eftersom jag är med i Villaägarna kollade jag deras rabatter på hemsidan. Där stod att Skandiamäklarna gav oss som medlem 5 000 kr i rabatt. Inte dumt, tänkte jag och tog kontakt.

Mäklaren Marie kom och kollade kåken- Hon sa inget varken om staket eller vitmålade tak. Vårt trettio år gamla Puustellikök tyckte hon var ok då färgen - grågrönblått - var inne just nu.

Hon fick vårt uppdrag att sälja kåken då hennes arvode var 65 000 kr. När jag sa att jag ville ha Villaägarrabatten på 5 000 kr suckade hon och sa att hon redan hade gått ned så långt hon kunde. Ok, sa jag. Det blev ju i alla fall billigare, jämfört med de två andra mäklarna.  

Nu hände det mesta snabbt. Inom en vecka var det  mesta förarbetet klart. Med mina ritningar som grund togs nya justerade fram. Fotografen tog vidvinklade bilder som fick rummen att se större ut.

Besiktningskillen fixade även mätning av kvadratmeterytan och energideklarationen. Det visade sig att mätningen jag hade gjort för flera år sen inför nån fastighetstaxering var fel.Kåken blev nu 20 kvadratmeter större. fråm 123 till 143! (Mëd snedtak är det inte lätt att göra rätt.) . 

Energideklarationen gav resultat "Energiklass C", vilket är jättebra för en gammal kåk som vår. Det är många nybyggda som inte når dit. Solpaneler, tilläggsisolering och nya fönster bidrog no g till att kåken hamnade i den klassen.

Detta kostade 21 250 kr (besiktningsprotokoll och försäkring för dolda fel 15 850 kr, mätning av bostadsytan 2 900 kr, energideklaration 3 000 kr). Kåken lades ut på Hemnet, vilket kostade ytterligare drygt 7 200 kr.

Sammantaget blir detta ca 30 000 kr, vilket man inte kommer ifrån oavsett vilken mäklare man anlitar.

Hittills, dvs. till den 12 september, har mer än 4 200 kollat vår annons på Hemnet, 94 har sparat den och 15 har sparat visningstiderna.

Den första visningen är idag den 12 september kl 17.30-18.30. Det räcker att två är intresserade och börjar buda.

Näst visning är på söndag eftermiddag. Jag återkommer i ärendet.

Det är billigt att bo i vår kåk. Månadskostnaden är ca 2 600 kr och då ingår värme, el, VA, sopor och sotning. Sen tillkommer fastighetsavgiften på ca 775 kr per månad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...