7 februari 2022

Uniformsförslag för skattebyråkrater

Skoluniformer är på tapeten igen. Engelska skolan vill att deras elever ska vara propert och sedesamt klädda. Inga för korta kjolar på flickorna. En juristprofessor hävdar att det rent juridiskt inte går att kräva viss klädsel då även skolbarn har yttrandefrihet m.m. Varför inte ta steget fullt ut? Tvinga alla att ha "uniform". I flera diktaturer, som t.ex. Kina, Korea, finns det en slags "folkuniform" som många medborgare bär med eller utan tvång?

En del länder har uniformer även för civilanställda tjänstemän och militära grader även för dem. Även  svenska försvaret har militära grader på civilanställda, Jag som var "informationsdirektör" på Skatteverket skulle haft en militär grad motsvarande "generalmajor" om jag haft samma jobb i Försvarsmakten. 

En känd väderkvinna hos SVT jobbade tidigare som meteorolog i försvaret och hade majors grad där och då.

När jag jobbade på (Riks)Skatteverket visade jag ett komplett uniformsförslag med gradbeteckningar och allt annat för alla skattebyråkrater. Se nedan.

Jag fick faktiskt ett konkret och äkta uppdrag en gång av den dåvarande generalen: "Gör ett förslag till en overall och en huvudbonad för de punktskattetjänsteman som jobbar på fältet tillsammans med tull och polis och är ute och kollar bussar och lastbilar".

Jag ritade ett förslag med en funktionell mellangrå overall. Till den  skulle det vara en grå basker med en brosch med skattesnurran på.

Tyvärr blev det inget av. Jag har inte heller kvar skisserna jag gjorde, jag har bara ett ex av det metallmärke som  skulle sitta i baskern.

Klädkoden på verket var individuell. En del skattekamrater skulle aldrig kunna ha jeans eller träskor på sig på jobbet. En av de högsta cheferna tog av sig slipsen på jobbet när sommarlovet började och satte på den när det var slut.

För en man att ha shorts eller kortbyxor på jobbet ansågs vara helt uteslutet. Jag hade en gång kortbyxor på mig jobbet. Det var några sommardagar då det var fruktansvärt varmt. 

De korta byxorna var mörkblå och såg ut som ett par avklippta kostymbyxor med samma fickor och svångrem. Alltså inga badshorts. Jag fick till och med några positiva kommentarer om mina "snygga ben" av ett par kvinnliga medarbetare.

På 1700-talet fanns det faktiskt en svensk nationell dräkt som var en slags "skoluniform" främst för adeln och borgarna. Det var kung Gustav III som lät ta fram den 1778. Anledningen var att han ansåg att adeln och borgerskapet spenderade alldeles för mycket på pråliga dräkter och tävlade om vem som kunde vara dyrast och mest elegant klädd.

Eftersom det var ett kungligt påbud så fick den ett visst genomslag, men högst tillfälligt. Man ansåg att det var en maskerad och dessutom var den heller inte billig att ta fram. En flopp, helt enkelt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...