11 juni 2021

Gasol är ett intressant bloggämne för mig

Det av mina över 1 200 inlägg på denna blogg som fått flest läsare är det som handlar om hur jag lärde mig  att byta gasolflaska på grillen. Det har haft nästan 5 000 unika besökare. Om du googlar på "Hur byter man gasolflaska" kommer mitt inlägg upp som nummer två. Ett annat intressant inlägg om gasol är när min gasolgrill tog eld och det kom två brandkårer. Det här inlägget handlar också om gasol men är inte så dramatiskt.

Rätt handhavd är en gasolgrill praktisk. Den blir varm på nolltid. Du slipper smutsig kol och tändvätska och behöver inte vänta en halvtimme på att den ska bli grillfärdig. Jämfört med en kolgrill, alltså. Riktiga grillnördar ska givetvis ha träkol. Men jag är nörd utan kol.

Trots att man bara får förvara en gasolflaska i anslutning till sin bostad har jag normalt två. Man måste ju ha en i reserv om gasen plötsligt tar slut. Det är pinsamt när den gör det och gästerna precis svept fördrinken och väntar på maten. Det hände häromveckan.

Det var bara det att den extra flaska PK 5 som jag hade i garaget inte var full utan helt tom. Dessutom hade jag tagit en öl  som inte var så kallad alkoholfri. Det är ju mannens privilegium att sköta grillandet under inmundigande av en sval pilsner med styrka.

Trots pilsnern tog jag bilen femhundra meter till macken och köpte en fylld PK 5-flaska och fick punga ut med 319 kr - trots att jag lämnade den tomma i retur. För så gör man alltid.

Det sved i plånboken för normalt åker jag alltid till byggvaruhuset Bauhaus och köper ny gasol där. Där är priset lägre, bara 199 kr för en nyfylld PK 5. Det är en skillnad på 120 spänn. 


PS. Inlägget om byte av gasolflaska hittar du den 18 december 2011 och det när min grill tog eld den 22 maj 2012.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...