9 februari 2020

Jag tror inte polisen gör så här?

I natt drömde jag att polisen hade ett system som automatiskt slog larm när "misstänkta" namn dök upp på nätet Jag tror dock inte att det finns i verkligheten. Men det borde kanske finnas. Polisen kan säkert göra mer med automatik för att lösa brott, även mindre sådana som t.ex. stöld och inbrott.

Det tråkigaste jag vet är när andra detaljerat i oändlighet redogör för vad man drömt. Det intresserar mig inte alls. Därför berättar jag sällan själv vad jag drömt. Om jag nån gång gör det blir det mycket kort.

Så nu gör jag ett unikt undantag och berättar vad jag drömde i natt.

Jo, jag var tydligen på någon slags kurs och vid mitt namn på deltagarlistan stod "Kalkåsen" som är namnet på vårt torp i Bergslagen. Kursledningen sa att polisen hade hört av sig med anledning av det och undrat vem jag var. "Det har varit flera inbrott där" hade polisen sagt. Sen var drömmen slut, såvitt jag nu minns.

Det stämmer att vi haft många ouppklarade inbrott på torpet. Enligt drömmen har alltså polisen ett system där man matar in namn på t.ex. brottsplatser. Sedan söker systemet av hela nätet och reagerar om det blir träff. Det hade det tydligen blivit på deltagarlistan, som givetvis fanns lagrad digitalt på nätet.

Men jag tror det bara var en dröm. Jag skulle bli mycket förvånad om polisen hade ett sådant IT-system.

Det finns andra system som polisen borde ha  - men inte har. Ett är en automatisk samkörning av stulna prylar med stöldgods som hittas i tjuvarnas gömmor.

Vid ett av inbrotten på torpet stals ett helt nytt elverk som stod kvar ouppackat i sin kartong. Ett halvår efter stölden var det en artikel i lokaltidningen där polisen berättade att man sprängt en tjuvliga och hittat massor med stöldgods, bl.a. ett helt nytt oanvänt elverk.

Samtidigt ondgjorde sig polisen över att de som haft inbrott inte hörde av sig till polisen med jämna mellanrum för att kolla om man hittat det som stulits.

Vänta nu! Hur svårt kan det vara? Polisen borde väl för 17 kunna lägga in de saker som stulits och även det som man hittar hos tjuvar i ett litet digitalt program? Efter en enkel samkörning skulle säkert en del kunna få tillbaka sin stulna saker.

Tidigare var detta givetvis omöjligt då vi hade flera olika polismyndigheter med vattentäta skott mellan sig. Men nu, när det är bara en myndighet i hela landet , vore det lättare att fixa.

Men jag vet  förstås inte om det redan finns ett sånt här system. Gör det det, så funkar det dåligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...