17 mars 2018

Bra skolbetyg inte nödvändigt för framgång

Under senaste tiden har man pratat om hur den socioekonomiska grupp man tillhör påverkar det mesta, bl.a. skolbetyg. Fattiga ungar får sämre betyg, så enkelt är det. Den som har dåliga betyg går det sämre för, menar man. Är det sant? Har det alltid varit så? Nja, jag är tveksam om det är så. 

Jag kommer från arbetarklass. Farsan (1912-77) var verkstadsarbetare med folkskola i botten. Morsan (1908-98) var torpardotter, hemmafru och senare affärsbiträde med sex års folkskola och några sommarveckor i fortsättningsskola. Hon hade dock mycket bra betyg, med topp i de flesta ämnen.

Hon ville bli lärarinna men fick i stället börja jobba som piga när hon var tolv och fick barn när hon var 17. För henne var det, trots bra betyg, omöjligt att studera vidare och det berodde på hennes föräldrars socioekonomiska situation; de var helt enkelt för fattiga och hade många munnar att mätta.

Hemmafru med toppbetyg

Min svärmor (1912-2004) var hemmafru hela livet. Hon hade toppbetyg i alla ämnen i folkskolan. För henne var det självklart att bo kvar på den lilla gården, ta hand om djuren och sina närmaste. Att skaffa sig vidareutbildning var inte att tänka på. Även här spelade den socioekonomiska bakgrunden roll. Familjen var för fattig.

Men ungar med välbeställda föräldrar med borgerliga yrken kunde - trots urusla skolbetyg - komma vidare i livet och bli "något" vilket var liktydigt med att få ett välbetalt jobb med status.

Både min bror och jag med arbetarklassbakgrund fick mycket bra skolbetyg  Min bror var den förste i vår släkt som tog studenten. Med dagens mått så skulle varken eller han eller jag lyckats i skolan. Vi gjorde det ändå, trots vår socioekonomiska bakgrund.

Betygen spelar inte så stor roll

Är bra skolbetyg vägen till framgång i livet? Knappast. Jag har sett många exempel på ungar som varit urdåliga i skolan, fått gått om flera klasser men trots det lyckats i livet och blivit framgångsrika.

P.G. Gyllenhammars studentbetyg var inte särskilt lysande. Ändå blev han stor företagsledare. En folkskolekamrat som gick i särklass blev kommunalråd. En  klasskamrat som inte klarade realen ens blev VD i flera kända företag i landet.

Men bra betyg är absolut inte något hinder för framgång och karriär. Se bara på centerledaren Annie Lööf: hon hade högsta betyg i alla ämnen i skolan.

Fattigdom - inte dåliga betyg - hinder för framgång

Vad vill jag säga med det här då? Jo, förr i tiden hände det att arbetarungar trots sina fattiga familjeförhållanden fick bra skolbetyg. De var de som kallade begåvningsreserven.

De kom ingenstans trots sina fina betyg medan andra utan bra betyg men med burgna hem kom vidare i livet.

Så var det i alla fall förr i tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...