30 november 2017

Alkohol lockar fram dåliga sidor

Fler och fler yrkesgrupper ansluter sig till #metoo-upproret. Nu har präster, lärare, byggjobbare, soldater och många andra av kvinnokön också kommit ut och vittnat om trakasserier och allehanda övergrepp de utsatts för. I gårdagens DN lyfte Göran Persson fram alkohol som en faktor även i detta sammanhang.

I debatten om #metoo har Göran Persson pekat på att spriten får folk att tappa omdömet då alkohol lockar fram det sämsta hos oss. Det gäller även mig (fast inte så ofta då jag tydligen tål sprit nu på ett annat sätt än när jag var yngre).

Jag har trakasserat folk runt mig med ekivoka historier, så kallade fräckisar. Många gånger blev jag uppmanad att dra fräcksiar. "Du kan väl dra en fräckis, Björn. Du verkar ju komma ihåg massor. Jag kommer inte ihåg en enda" har det ofta låtit. Vem kan låta bli att dra en historia i ett sådant läge?

Det har ofta varit lättviktiga historier, typ den här: "De här hände i början av 1900-talet. Det var uppställning på kaserngården och överste Sparre granskade mannarna. När han stannade framför 49:an Johansson utbrast han: "Det var förbålt vad Johansson är lik mig! Har er mor tjänat piga på Sparreholm?" "Nej överste! Min far var kusk där."

En känd historieberätterska

Är den här historien kvinnoförnedrande och kan betraktas som trakasserande? Jag vet inte hur Göran Persson skulle tycka. Hans fru är en fena på att dra fräckisar, så han borde var van. När hon var min chef på verket jag jobbade på gick hon från bord till bord på en personalfest och drog riktig smaskiga fräckisar. Det gjorde hon även ibland på ledningsgruppens möten.

Jag gillade det men jag tror inte alla lyssnare gjorde det. Kan hennes beteende med dagens metoo-glasögon betraktas som trakasserier? Hennes förklaring var att hon varit tvungen att bli machograbbig när hon jobbade på Finansdepartementets budgetavdelning. Det var tydligen ett tufft jobb.

Jag har nämnt det förut på min blogg, nämligen att Persson fru när hon var min chef klappade mig i häcken när hon kom ikapp mig i en korridor på verket. Det tog jag som en komplimang. Med dagens metoo-glasögon skulle det tveklöst gå att få det till ett sexuellt trakasseri.

Även jag har trakasserat fysiskt

Själv har jag - såvitt jag minns - bara fysiskt trakasserat en kvinna vid ett enda tillfälle. Mitt omdöme var helt borta på grund av alkoholförtäring.

Vi var ett gäng svenskar som skulle ut och segla i Kroatien och satt startkvällen tillsammans på en krog och jag drack på tok för mycket och släppte det mesta i hämningsväg. Jag började till och med prata flytande engelska (enligt min bedömning) med ett par som satt vid ett annat bord. Jag mådde prima och var manisk.

En av killarna som var med var stolt över sitt idoga motionerande och sin slimmade kropp. Jag höll inte med utan gick fram och tog honom på bröstet och sa "Du har ju ett par fina kycklingfiléer här!" Han tog illa upp och blev förbannad.

Frun tog inte illa upp

Då vände jag mig vingligt i mitt alkoholrusiga tillstånd till hans fru, som satt bredvid honom och tog även henne på brösten (som inte var så stora) och sa till hennes make: "Du har ju större tuttar än tanten din!"

Dagen efter hade jag ågren och bad båda om en rejäl ursäkt. Frun bara skrattade. Hennes man hade tagit mer illa upp då jag anspelat på hans fysik. Vi är fortfarande vänner, trots denna händelse för flera år sedan.

Var detta sexuellt trakasseri enligt #metoo som skulle kunna ha lett till att jag mist jobbet?

PS. Jag vill påpeka att även jag häpnat över alla berättelser om rena våldtäkter och andra övergrepp som så många kvinnor i olika branscher utsatts för, oftast av män i någon form av chefsställning. Det är för jävligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...