Tänk dig följande: Du har för flera månader sedan köpt biljett för att se fotbollsmatchen mellan AIK och Djurgården på Råsunda. När du kommer dit är din plats redan upptagen. Arrangören har nämligen sålt fler biljetter än det finns platser. Du erbjuds biljett till en division 3-match i Hallstahammar i stället dan därpå, får bussbiljett dit och en korv med bröd gratis när du sett matchen. Både du och jag tycker nog att detta är helt vansinnigt!
Men detta tycker flygbolagen är helt i sin ordning. När du köper en flygbiljett accepterar du samtidigt bolagets villkor, nämligen att de kan överboka sina flighter och att du kan tvingas acceptera en annan flight vid senare tidpunkt. Ok, du får hotell och mat om du måste övernatta och viss annan ersättning, som kan variera väldigt mycket. Ersättningen är oftast "presentkort" från det aktuella flygbolaget men även rena kontanter.
För några dar sedan flög vi med "Europas bästa flygbolag" - Turkish Airlines - från Arlanda till Istanbul. När vi stod i kön till incheckningen erbjöds vi ca 2 000 kr om vi tog en annan flight med byte mitt i natten och med ankomst - i bästa fall - morgonen dan därpå vid fyratiden (i stället för samma kväll kl. 21 som planerat). Planet var nämligen överbokat. Vi tackade artigt nej. Planet vi for med var en skrotningsmogen Airbus där ena toan var ur funktion redan från start. Flygvärdinnorna pratade dessutom risig engelska och förstod ännu mindre.
När vi åkte hem från Istanbul var planet åter överbokat. Det fick vi reda på när vi checkade in två timmar före avgång. Ett par i vårt sällskap fick boardingkort men vi fyra andra motades till ett kontorsrum, erbjöds 150 euro + övernattning för att få komma hem någon gång dagen därpå. Vi fyra käftade emot och plötsligt fick jag och min fru möjlighet att åka! Under tiden kom två kvinnliga resenärer, som också drabbats av samma överbokning. Den ena grät och klagade och de fick åka med rätt flight medan vårt kompispar snällt fick stanna kvar. De fick taxi, hotell och en slätstruken middag med vatten och kom till Arlanda vid lunchtid dan därpå.
På planet som vi åkte hem med fanns det flera tomma stolar. Jag undrar hur Turkish Airlines har kunnat bli årets flygbolag i Europa? Utmärkelsen röstas fram av passagerarna. Jag skulle tro att bolagets 30 kg som bagagegräns och gratis mat och dryck även i boskapsklassen har varit avgörande. Flygbolagets affärsidé att regelmässigt överboka bryr sig ingen om. Det är ju alltid "nån annan" som drabbas.
Turkish Airlines tycker jag inte om. Däremot var Istanbul helt ok.
PS. Det finns regler om hur stor ersättning man har rätt till när man drabbas av överbokning. Vid flygresor inom EU eller från EU till annat land har man rätt till 250-600 euro beroende på resans längd och hur försenad man blir. Dessa regler gäller dock inte vid resa från annat land till EU (dvs. inte från Turkiet till Sverige, sic!). Hemförsäkringen kan också ge en slant.
7 november 2011
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar